Αρχική Άρθρα/Στήλες Μόνιμες Στήλες Πράσινη Κάρτα Μακροπρόθεσμο Μάνατζμεντ part 3 : Financial Management

Μακροπρόθεσμο Μάνατζμεντ part 3 : Financial Management

E-mail Εκτύπωση PDF

Το ποδόσφαιρο είναι το πλέον δημοφιλές και ιστορικό άθλημα, έχοντας ιστορία δεκάδων χρόνων. Από την αρχή του και για πολλά έτη, αποτελείτο από ερασιτεχνικές ομάδες και ερασιτέχνες ποδοσφαιριστές, ως προς τον τρόπο λειτουργίας και νοοτροπίας του. Τις τελευταίες δεκαετίες όμως, ο «βασιλιάς των σπορ» έχει εξελιχτεί σε μία πλήρως επαγγελματική δραστηριότητα. Ο επαγγελματισμός αυτός ξεκινάει από την κορυφή της ποδοσφαιρικής πυραμίδας, που είναι η ΟΥΕΦΑ και τα υπόλοιπα όργανα, έως τις ομάδες και φυσικά τους παίκτες. Ο βασικός λόγος της μεταστροφής αυτής, είναι η είσοδος και εν τέλει κυριαρχία του οικονομικού στοιχείου. Χορηγίες, τηλεοπτικά δικαιώματα, παχυλά συμβόλαια, ακριβές μεταγραφές, υψηλά έσοδα και έξοδα, έχουν κάνει το ποδόσφαιρο, έναν από τους μεγαλύτερους κοινωνικούς τομείς διακίνησης τεράστιων χρηματικών ποσών. Είναι λοιπόν προφανές, ότι στην εποχή μας, τα οικονομικά δεδομένα ενός συλλόγου είναι πολύ σημαντικά για την πορεία και την εξέλιξη του.

Στον μαγικό κόσμο του Football Manager, ο προπονητής μιας ομάδας, δεν ενδιαφέρεται μόνο για την εικόνα της εντός των γραμμών, αλλά για το συνολικό στάτους της. Που σημαίνει ότι ασχολείται με όλους τους τομείς λειτουργίας της, άρα και με τα οικονομικά της μεγέθη. Πόσο μάλλον όταν μιλάμε για μία μακροπρόθεσμη προπονητική πορεία, αφού τότε τα οικονομικά της ομάδος είναι άμεσα συνυφασμένα με την εξέλιξη της. Καταλαβαίνει λοιπόν κανείς, ότι το μακροπρόθεσμο μάνατζμεντ σαν γενικός όρος περικλείει και το «Financial Management», τη διαχείριση δηλαδή των οικονομικών δεδομένων του συλλόγου. Αυτό είναι και το θέμα με το οποίο θα καταπιαστούμε σήμερα, στην συνέχεια του οδηγού μας για την μακρά προπονητική πορεία.

Οι 3 χρονικοί περίοδοι του «Financial Management»

Για έναν νέο προπονητή, η σε βάθος χρόνου διαχείριση των οικονομικών πόρων και υποχρεώσεων, έχει περίπου τα ίδια χαρακτηριστικά με την διαχείριση της αγωνιστικής της εικόνας. Το βασικότερο αυτών των χαρακτηριστικών, είναι ότι στηρίζεται στην διαφορετική αντιμετώπιση, ανάλογα με την χρονική περίοδο. Οι 3 βασικές χρονικές περίοδοι για το Financial Management, είναι η βραχυπρόθεσμη, η μεσοπρόθεσμη και η μακροπρόθεσμη. Οι σωστές κινήσεις και αποφάσεις περί των οικονομικών κατά τις 3 περιόδους αυτές, θα χτίσουν τις σωστές βάσεις για την ανάπτυξη της ομάδας.

1.       Η βραχυπρόθεσμη περίοδος είναι οι άμεσες οικονομικές αποφάσεις που ξεκινάνε από την πρώτη μέρα ανάληψης της τεχνικής ηγεσίας. Συνήθως αφορούν την διαχείριση του ρόστερ. Η λογική που πρέπει να υπάρχει στην πρώτη φάση, είναι αυτή της σφιχτής οικονομικής πολιτικής.  Αυτό σημαίνει ότι συνήθως το πρώτο μεταγραφικό παράθυρο μένει κλειστό ή ανοίγει μόνο για επιλεγμένες μεταγραφικές λύσεις που δεν επιβαρύνουν πολύ το ταμείο της ομάδας (ελεύθεροι, δανεικοί). Επίσης, ξεκινάει η διαδικασία της πώλησης/δανεισμού/αποδέσμευσης των ποδοσφαιριστών που δεν χωράνε στα αγωνιστικά πλάνα.

Η πρακτική αυτή εκτός από τα άμεσα οφέλη που προσφέρει στα ταμεία της ομάδας, συμφέρει και για 2 ακόμη λόγους. Πρώτον, δημιουργεί ένα θετικό κλίμα στην διοίκηση του συλλόγου που μπορεί να λειτουργήσει ως ιδανικό αντίβαρο σε μια πιθανή αγωνιστική αποτυχία της πρώτης σαιζόν και δεύτερον, δίνει στον προπονητή μία οικονομική «καβάτζα» για την επόμενη σαιζόν που θα μπορεί να πάρει πιο σίγουρες αποφάσεις, αφού θα έχει γνωρίσει την ομάδα του.

 

2.       Η μεσοπρόθεσμη περίοδος ξεκινάει από την αρχή της δεύτερης σαιζόν και έπειτα. Εφόσον η περίοδος «γνωριμίας» με τον σύλλογο για τον προπονητή έχει τελειώσει και αυτός έχει πλήρη γνώση για τα δεδομένα, είναι η στιγμή που πρέπει να αρχίσει να τοποθετεί τις βάσεις για το οικονομικό του πλάνο σε κάθε τομέα της ομάδας. Αυτό σημαίνει, πώληση ποδοσφαιριστών, μεταγραφικό σχεδιασμό  αντίθετο στην λογική της σπατάλης, επαναδιαπραγματεύσεις συμβολαίων όπου είναι δυνατόν κλπ. Στόχος είναι να διατηρηθούν τα οικονομικά δεδομένα σε τροχιά ανάπτυξης, αλλά και να ενισχυθεί η ομάδα σε αγωνιστικό επίπεδο για να επιτύχει τους στόχους της. Είναι ίσως η κρισιμότερη περίοδος για την επίτευξη των στόχων του πλάνου, καθώς εκτός από την διαχείριση του ρόστερ, ο προπονητής θα πρέπει να προβεί και σε οικονομικό έλεγχο και αλλαγές στους υπόλοιπους τομείς του συλλόγου (ακαδημίες, scouting, προπονητικό προσωπικό κλπ).

 

3.       Τέλος, η μακροπρόθεσμη περίοδος ξεκινάει από την 3η-4η σαιζόν και έπειτα. Σε αυτή πλέον έχουν μπει οι βάσεις τόσο σε αγωνιστικό όσο και σε οικονομικό επίπεδο και σκοπός του προπονητή είναι η σταθερή ανάπτυξη των δύο αυτών επιπέδων. Ο απώτερος στόχος είναι η επίτευξη του σημείου απόλυτης ισορροπίας. Το σημείο αυτό (με βάση το κριτήριο Pareto που συναντάται στα οικονομικά βιβλία), είναι η περίπτωση στην οποία, δεν μπορεί να ενισχυθεί σημαντικά η αγωνιστική κατάσταση μιας ομάδας, χωρίς ταυτόχρονα να επηρεαστεί αρνητικά η οικονομική της πορεία και το αντίστροφο. Είναι δηλαδή το ταβάνι στην ισορροπία της αγωνιστικής και οικονομικής εξέλιξης, και σε αυτό το σημείο στοχεύει το μακροπρόθεσμο πλάνο ενός προπονητή.

 

Βασικές οικονομικές αρχές

Όπως είπαμε προηγουμένως, οι σωστές αποφάσεις στην διαχείριση των οικονομικών, κατά τις 3 αυτές περιόδους είναι και το σημείο κλειδί για την ανάπτυξη ενός συλλόγου. Πώς όμως ένας προπονητής θα λάβει αυτές τις αποφάσεις ? Τι πρέπει να έχει πάντα στο νου του και τι να προσέξει ? Για αυτές τις απορίες θα παραθέσουμε μερικές βασικές αρχές του οικονομικού παράγοντα στο Football Manager. Οι αρχές αυτές, αν τηρηθούν σωστά, μπορούν να προσφέρουν μεγάλα οφέλη στον σύλλογο και στο μακροπρόθεσμο μάνατζμεντ

 

  •   Η νοοτροπία του μεταγραφικού σχεδιασμού, θα πρέπει να έχει ως κεντρικό άξονα το ότι το μεγαλύτερο μέρος των χρημάτων για μεταγραφές θα πηγαίνει σε νέους και εξελίξιμους ποδοσφαιριστές. Ο λόγος είναι ότι η συγκεκριμένη κατηγορία παικτών, έχει αυξημένη μεταπωλητική αξία αν αξιοποιηθεί σωστά, άρα ανεβαίνουν αυτόματα και οι πιθανότητες οικονομικού κέρδους μελλοντικά. Ποδοσφαιριστές μεγαλύτεροι σε ηλικία και παραστάσεις, σίγουρα πρέπει να υπάρχουν σε μία ομάδα, αλλά είναι προτιμότερο να αποκτούνται ως ελεύθεροι.

 

  •   Μεγάλη σημασία δίνεται από πολλούς στο balance. Σε περίπτωση που αυτό μειώνεται μήνα με το μήνα, δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις προπονητών που νομίζουν πως η ομάδα αντιμετωπίζει οικονομικό πρόβλημα και προχωρούν στην απρογραμμάτιστη πώληση ποδοσφαιριστών. Το balance είναι η ρευστότητα στα ταμεία του συλλόγου. Και η ρευστότητα σε μία ποδοσφαιρική ομάδα δεν είναι ποτέ σταθερή, καθώς το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων έρχεται στην αρχή και στο τέλος της κάθε σαιζόν (εισιτήρια διαρκείας, μπόνους από συμμετοχές σε διοργανώσεις κλπ). Δεν θα πρέπει λοιπόν να σας απασχολεί η πιθανή πτωτική πορεία του balance μεσούσης της σαιζόν. Αυτό που θα πρέπει να προσέχετε είναι να έχει πάντα κέρδος η ομάδα στο τέλος κάθε περιόδου (Income > Expenditure = Profit) και να είστε εντός ορίων στο ετήσιο budget ή ακόμη και λίγο χαμηλότερα.

 

 

  •   Στις διαπραγματεύσεις για έναν νέο συμβόλαιο, πρέπει να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί έως και απαιτητικοί στους τομείς των bonus και των signing on fee. Οι ρήτρες ποσοστιαίας αύξησης μισθού, έξτρα αμοιβής ανά αγώνα και οι «μίζες» στους ατζέντηδες, μπορούν να απορροφήσουν μεγάλα ποσά απ τα ταμεία σας κάθε χρόνο. Είναι προτιμότερο λοιπόν να δώσετε εκεί το βάρος των διαπραγματεύσεων σας , παρά στον στάνταρ βασικό μισθό, δεδομένου ότι το ποσό αυτό είναι και παραμένει σταθερό κατά τη διάρκεια της περιόδου και έτσι σας δίνει την δυνατότητα να είστε σίγουροι για τα έξοδα του αγωνιστικού τμήματος.

 

  •   Στο ίδιο μοτίβο με το παραπάνω, κατά την διάρκεια διαπραγματεύσεων με μία ομάδα για την απόκτηση ενός ποδοσφαιριστή, ποτέ μην πάρετε αψήφιστα τις ρήτρες “Percentage of profit” και “Percentage of next sale”. Ειδικά όταν ο παίκτης που πρόκειται να αποκτήσετε πιστεύετε ότι θα έχει μεγάλη μεταπωλητική αξία, τότε να είστε απαιτητικοί σε αυτόν τον τομέα. Αντίθετα σε περίπτωση που προσπαθείτε να αγοράσετε ποδοσφαιριστή σε μεγάλη σχετικά ηλικία (28 ετών και άνω), η ρήτρα “Percentage of profit” (προσοχή ΟΧΙ percentage of next sale), μπορεί να αποτελέσει ένα συμφέρον προς εσάς, δέλεαρ για την άλλη ομάδα, καθώς σπάνια η αξία ενός ποδοσφαιριστή ανεβαίνει μετά από αυτές τις ηλικίες. Έτσι αν αποφασίσετε να τον πουλήσετε λίγα χρόνια μετά, είναι πρακτικά πολύ δύσκολο να βγάλετε κέρδος σε σχέση με την τιμή αγοράς του. Άρα η πρώην ομάδα του ακόμη θα περιμένει χρήματα απ την ρήτρα που τότε ίσως της είχε φανεί δελεαστική.

 

 

  •  Το να αποκτήσετε ποδοσφαιριστές χωρίς να πληρώσετε τα χρήματα σε μετρητά, αλλά με συμφωνία για μηνιαίες δόσεις, μπορεί να είναι ιδιαίτερα ωφέλιμο για τα ταμεία της ομάδας. Αρκεί βέβαια να είστε προσεκτικοί στην λογική αυτή και να την πραγματοποιείτε υπό συγκεκριμένους κανόνες. Το σύστημα με μηνιαίες δόσεις λοιπόν θα πρέπει να προχωράει μόνο εάν και εφόσον η ομάδα σας έχει μεγάλα καθαρά κέρδη στο τέλος κάθε σαιζόν. Αυτό θα της δίνει την δυνατότητα να αντέξει το έξτρα μηνιαίο βάρος χωρίς να προκληθούν οικονομικές ανισορροπίες. Σε αντίθετη περίπτωση, καλό είναι οι μετακύλιση του μεταγραφικού βάρους με δόσεις, είτε να αποφεύγεται, είτε να γίνεται σε μικρή έκταση και προσεκτικά. Πρέπει να τονιστεί επίσης, το γεγονός ότι παρόλο που η συμφωνία προβλέπει μελλοντικές δόσεις, τα χρήματα αποδεσμεύονται αυτόματα από το balance του συλλόγου.

Οικονομικά “Tips” για το Football Manager

Εκτός όμως από τις παραπάνω βασικές και απαρέγκλιτες αρχές της οικονομικής διαχείρισης, υπάρχουν και μερικά μικρά σημεία ακόμη που χρίζουν προσοχής. Ως προς αυτό το θέμα η «Πράσινη Κάρτα» σας παρουσιάζει τα εξής μικρά tips για να επιτύχετε ακόμη καλύτερα οικονομικά αποτελέσματα στο μακροπρόθεσμο πλάνο σας

  • Πριν προχωρήσετε στην αποδοχή μιας πρότασης για έναν ποδοσφαιριστή, επειδή πιστεύετε ότι έχετε μεγάλο καθαρό κέρδος, σκεφτείτε το ξανά !

Το καθαρό κέρδος για τα ταμεία σας δεν βγαίνει από την αφαίρεση

(Τιμή πώλησης – τιμή αγοράς), αλλά από την αφαίρεση

(Τιμή πώλησης – Συνολικό κόστος ποδοσφαιριστή), όπου συνολικό κόστος είναι : {Τιμή αγοράς + συνολικός μισθός για όλα τα έτη + κόστος μπόνους + signing on fee για παίκτη και ατζέντη}.

Ίσως τότε να μην σας φανεί τόσο συμφέρουσα η πρόταση που έχετε στα χέρια σας.

 

  • Η απαξίωση ενός ποδοσφαιριστή που έχετε προς πώληση, μειώνει τις πιθανότητες σας να δεχτείτε μία καλή προσφορά από έναν σύλλογο. Προσπαθήστε λοιπόν να δώσετε ευκαιρίες σ αυτόν τον ποδοσφαιριστή, όπου φυσικά είναι δυνατόν, για να τραβήξετε βλέμματα άλλων ομάδων πάνω του. Δύσκολα ένας σύλλογος θα δώσει τα χρήματα του για παροπλισμένους ποδοσφαιριστές και ο ποδοσφαιριστής αυτός, έστω κι αν δεν χωράει στα πλάνα σας, είναι περιουσιακό σας στοιχείο.

 

  • Προσοχή στις ρήτρες που βάζετε όταν δίνετε έναν ποδοσφαιριστή δανεικό. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις προπονητών που έχασαν παίκτες για μικρά ποσά και αυτοί στο μέλλον αποδείχτηκαν ιδιαίτερα κερδοφόροι για την επόμενη ομάδα τους.

 

  • Το «βαρύ» και εκτενές scouting κοστίζει αρκετά χρήματα σε κάθε σύλλογο. Φροντίστε λοιπόν να το εκμεταλλευτείτε στο έπακρο καθώς τα χρήματα αυτά αποτελούν επένδυση.

 



 

Μόνο τα εγγεγραμμένα μέλη μπορούν να σχολιάσουν!
Είσοδος | Νέα εγγραφή




Facebook FanPage

Newsletter

Forum Latest Activity

Downloads & Comments

Σχόλια


Δημοφιλή

Ψηφοφορία...

Σας ικανοποίησε η μετάφραση στα ελληνικά;